reklama-na-samochodzie

Reklama na samochodzie to jedna z form reklamowania, które w tym roku przetestowałem. Początkowo nie miałem pojęcia o wielu rzeczach z tym związanych. Po kilku miesiącach użytkowania oraz pewnych „olśnieniach”, które mnie naszły, chciałbym się dziś z Tobą podzielić kilkoma radami, wskazówkami oraz ostrzec przed sytuacją, kiedy Twoja reklama stanie się nielegalna (wtedy możesz mieć kłopoty prawno-finansowe).

Mamy sporo do omówienia, także przygotuj sobie szybko kawę lub herbatę i czym prędzej siadaj do lektury.

1. Rodzaje reklam – Reklama na samochodzie

Folia na szyby/okna – Reklama na samochodzie

Najczęściej jest to folia OWV (One Way Vision). Jest to taka „dziurkowana” folia, która jest półprzezroczysta. To dzięki tej folii, będąc w środku samochodu, można oglądać, co jest za szybą, a będąc przed samochodem, widzimy reklamę.

Cena oklejenia jednego okna samochodowego może się wahać między 100, a 500 zł netto (Trzeba dodać do tego 23% VAT).

Osobiście zapłaciłem 150 zł netto. Nie powiem w jakiej firmie, ponieważ jestem niezadowolony z procesu realizacji mojego zlecenia. Dużo komplikacji i przedłużająca się finalizacja.

reklama na samochodzie
Moja reklama na tylnej szybie samochodzie

Folia na innych częściach samochodu – Reklama na samochodzie

Możemy tu rozróżnić przynajmniej dwa rodzaje:

  • Folia naklejana (BTW. Są różne rodzaje tych folii, jednak o tym musisz się już dowiedzieć w punkcie, w którym będziesz zamawiał taką usługę).
  • Folia magnetyczna – Magnes na samochód

Folia naklejana – Reklama na samochodzie

Folii naklejanej nie mam na swoim samochodzie (oprócz tej na tylnej szybie), jednak ma kilka plusów i minusów, o których skrótowo wspomnę.

Główną zaletą folii naklejanej jest to, że można ją zrobić wszędzie. Każdy fragment samochodu (chodzi oczywiście o karoserię) można pokryć folią. Nie ważne z jakiego materiału jest powierzchnia oraz czy jest to płaska powierzchnia, czy wyprofilowana. Na łączeniach między elementami są robione nacięcia, także reklama zawsze dobrze wygląda.

Ciężko mi powiedzieć jak wygląda cenowo taka reklama, ponieważ nie wiem ile kosztuje oklejenie małych powierzchni. W ofertach firm w Internecie znalazłem ceny za praktycznie cały samochód (oklejenie całego samochodu, czasem zmiana koloru samochodu), które wahały się od 2 000 do 5 000 w zależności od gabarytów samochodu.

Folia magnetyczna (magnes na samochód) – Reklama na samochodzie

Biznes Masażysty - samochod 4 1
Dwa magnesy w wymiarze 60cm x 40cm (z drugiej strony samochodu takie same magnesy)

Folia magnetyczna to taki płaski magnes, który na pewno kojarzysz z lodówki. Te magnesy w wersji na samochód są takie same, jednak troszkę większe i troszkę grubsze (0,6-1,0mm).

Zaletą tej formy reklamy jest niski koszt, uniwersalność oraz szybki montaż i demontaż reklamy. Jeśli zdarza Ci się zmieniać dość często samochody, to zdecydowanie lepiej wybrać magnesy na samochód, ponieważ można je ściągnąć z jednego samochodu i założyć na nowy. Ta opcja spodoba Ci się również, gdy nie zawsze chcesz reklamować swój biznes, przykładowo jadąc na wakacje.

Koszt takiego jednego magnesu może się wahać między 20, a 100 zł. Cena oczywiście zależy od wielkości magnesu oraz skomplikowania kształtu. Choć szukając na allegro znalazłem jedynie prostokątne oraz okrągłe wzory, to myślę, że nie powinno być problemu z wycięciem innego kształtu. Kwestia dopłacenia „kilku” złotówek.

Biznes Masażysty - samochod 5 1
Mały magnes w wymiarze 30cm x 10cm (z drugiej strony samochodu taki sam)

Moje magnesy kosztowały mnie łącznie 131,80 zł (brutto) i mam takie magnesy:

  • 2x 60cm x 40cm (pierwszy wzór)
  • 2x 60cm x 40cm (drugi wzór)
  • 2x 30cm x 10cm

Mały koszt tego rozwiązania pozwala na przygotowanie sobie specjalnej okolicznościowej reklamy na samochodzie.

Minusem magnesowej reklamy jest to, że można ją umieścić jedynie na metalowych powierzchniach (przez to na pewno odpadają zderzaki, które są najczęściej plastikowe). Kolejną ważną uwagą jest to, że magnesy można umieścić jedynie na płaskich powierzchniach. Teoretycznie lekko podgrzewając magnes można go dopasować na delikatnie profilowane elementy, jednak może się zmniejszyć przyczepność samego magnesu oraz łatwo zniszczyć nadruk. Dlatego robicie to na własną odpowiedzialność.

Warto jeszcze wspomnieć, że magnesy mogą być lekko bardziej uciążliwe podczas późniejszego użytkowania niż folia naklejana. Przed myciem samochodu należy ściągnąć magnesy, a po umyciu dokładnie wytrzeć i wysuszyć powierzchnię, na którą je przyczepiamy. Co prawda aby auto dobrze wyglądało po myciu, należy je wytrzeć. Jednak bardzo dużo ludzi tego zazwyczaj nie robi, dlatego tu to nadmieniam.

Jeśli chodzi o siłę magnesu i strach o to, że podczas szybkiej jazdy się odklei, to powiem tak. W pewnych warunkach poza granicami Polski, magnesy trzymały się dobrze samochodu przy prędkości 170 km/h. Oczywiście siła trzymania się magnesu jest duża, o ile został dobrze nałożony (na czystą, suchą i płaską powierzchnię). Przy gorszych warunkach pogodowych może spaść siła folii magnetycznej.

Ramka na rejestrację – reklama na samochodzie

Nie wiem czy wiesz, ale tą plastikową ramkę, w której masz tablice rejestracyjne samochodu, można spersonalizować.

Osobiście kupiłem najtańsze czarne ramki w Auchanie (koszt około 6 złoty), a na nie naklejki, które kosztowały 26 zł z przesyłką. I u mnie wygląda to tak:

Biznes Masażysty - samochod 2 1

Wydaje mi się, że to wszystkie rodzaje reklamy (oprócz megafonów i doczepianych elementów na dach). Przejdźmy teraz do przygotowania projektów i tego jak w pełni wykorzystać reklamę na samochodzie.

2. Reklama na samochodzie – jak ją w pełni wykorzystać?

Projekt reklamyReklama na samochodzie

Reklama musi być czytelna – Reklama na samochodzie

Zasada numer 1 – reklama musi być czytelna. Wiem, że się powtórzyłem, jednak jest to najważniejsze. Nawet najlepsza treść, z super zdjęciem w idealnym układzie będzie do dupy, jeśli będzie to nieczytelne. A jak może być nie czytelne? Np.:

  • Małe teksty,
  • Źle dobrane kolory,
  • Zbyt dużo elementów – nie wiadomo na czym skupić wzrok, gdzie zacząć

Kolory – Reklama na samochodzie

Kolory użyte w reklamie powinny być zgodne z Twoją marką/firmą oraz z samochodem. W praktyce nie zawsze da się pogodzić jedno z drugim, dlatego przede wszystkim skupiłbym się, aby dobrze wyglądała na samochodzie. Jeśli masz żółty samochód to czerwona reklama może nie zbyt dobrze wyglądać (choć nie zawsze!)

Mój samochód jest w ciemnoszarym kolorze (To chyba grafitowy). Kolory mojej marki to: Ciemny szary/czerń, biel, pomarańcz. Pomarańcz jest fajnym, ciepłym, przyciągającym uwagę kolorem, jednak jego nadmiar może przynieść odwrotny efekt, dlatego tylko uzupełniające dodatki są w tym kolorze. Skupiłem się na kontrastowej bieli z czernią.

Jak to wygląda u Ciebie?

TreśćReklama na samochodzie

Początkowo może Cię kusić, aby umieścić wszystko. Numer telefonu, email, imię i nazwisko, stronę www, stronę na Facebooku i ewentualnie adres jeśli masz stacjonarny biznes. Do tego oczywiście długa lista usług jakimi się zajmujesz.

Jest to najprostsza droga do spieprzenia Twojej reklamy. Poważnie.

To na czym ja bym się skupił to przede wszystkim: numer telefonu, krótkie i konkretne usługi (których robisz najwięcej lub na których najbardziej Ci zależy) i adres (lub informacja o wykonywaniu usługi w domu).

Imię i nazwisko nie jest ważne, jeśli masz na to miejsce – spoko. Strona WWW jeśli masz ją ładną, warto umieścić. Jeśli masz ją zaniedbaną lub źle się wyświetla na komórkach, to nawet się do niej nie przyznawaj. BTW. o stronach www też będę chciał niedługo napisać.

Warto również zamieścić krótkie Call to Action (wezwanie do działania). W moim przypadku (mobilne masaże) jest to „Zadzwoń 883 763 353”. Mając stałe miejsce pracy można pomyśleć o czymś w stylu „Przyjdź na masaż”.

Umiejscowienie – Reklama na samochodzie

Według mnie boki samochodów oraz tylna szyba, to najważniejsze miejsca, gdzie powinna być reklama. Z tyłu przydaje się gdy:

  • ktoś za Tobą jedzie,
  • parkujesz prostopadle do ulicy/chodnika.

Na bokach przydaje się gdy:

  • Przejeżdżasz koło kogoś,
  • parkujesz równolegle do chodnika/jezdni,
  • Parkujesz na początku/końcu parkingu prostopadłego

Dbaj o wygląd i czystość samochodu – Reklama na samochodzie

Musisz wiedzieć, że od kiedy Twój samochód będzie miał reklamę i będziesz się nim poruszał, to staje się on Twoją wizytówką. Oczywiście nie mówię, że musi to być samochód klasy premium, bez żadnej skazy itd. Chodzi o to, że musi się po prostu dobrze i schludnie prezentować.

Przede wszystkim dbaj, aby był w miarę czysty. Nie chodzi o to, by co drugi dzień jeździć na myjnię, ale może warto przynajmniej raz w miesiącu porządnie umyć cały samochód i użyć wosku. W miarę na bieżąco pozbywaj się większych zabrudzeń (ptasie gówna czy oznaki weekendowego Off Roadu).

Parkuj tak, aby Cię widzieli – Reklama na samochodzie

Odkąd mam reklamę na samochodzie, staram się wykorzystać ją jak najlepiej. Czyli dążę do tego, aby jak największa liczba osób ją zobaczyła (zwiększa to szansę, że akurat ktoś potrzebuje masażu i zapisze sobie numer). Aby to zrobić, staram się parkować w miejscach, gdzie przechodzi więcej ludzi, na początku parkingu, lub tyłem do chodnika. Zamiast parkując w wąskiej rzadko uczęszczanej uliczce, może lepiej przejść się z samochodu 20 metrów, a zostawić go przy bardziej ruchliwej ulicy?

Jadąc na zakupy, do centrum handlowego, czy parkując na weekend (kiedy wiem, że rzadziej będę używał samochodu) – zawsze staram się zostawić samochód tak, aby był widoczny i ludzie mogli go zobaczyć.

Skuteczność takiej reklamy

Ciężko jest zmierzyć skuteczność reklamy na samochodzie. W wielu miejscach brakuje danych do analizy. W moim przypadku mogę powiedzieć, że reklamy zwróciły się przynajmniej 4 krotnie (masaże, na które ktoś się umówił „bo widział mój samochód”).

Sporo telefonów jest z zapytaniem o cenę lub usługi i na tym etapie spora liczba odpada. Pytanie skąd ktoś miał mój numer? Strona WWW? Facebook? Samochód? Google? Ktoś mu go dał?

Na pewno warto to robić, aby ludzie na wielu płaszczyznach mieli styczność z marką, nazwiskiem i usługą. Ta reklama jest podobna do ulotek. Wyrzucisz 20 ulotek z pizzerii, ale akurat 21 trafi w Twoje ręce w odpowiednim momencie i zamówisz pizzę. Podobnie jest tutaj. Musisz czasem poczekać i trafić w odpowiedni moment danej osoby, aby chciała skorzystać z Twojej oferty.

UWAŻAJ Reklama na samochodzie – uważaj, aby nie stała się nielegalna

Jeśli zajmiesz pas ruchu na dłuższy czas, Twój samochód może zostać obciążony karą finansową. Oczywiście taka kara grozi Ci jedynie, jeśli samochód jest nie używany przez dłuższy okres czasu. Przy normalnym użytkowaniu, nie ma mowy o karze.

Nie chce na ten temat się wypowiadać, odeślę Cię po prostu do miejsca, gdzie dokładnie zostało wszystko opisane: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-reklama-na-samochodzie-lub-przyczepie-kiedy-jest-nielegalna

Reklama na samochodzie – Gdzie kupowałem swoje reklamy

Linki do aukcji na Allegro, z których osobiście kupowałem*:

* Nie mam nic z polecenia tych konkretnie aukcji. Po prostu chce pokazać sprawdzone produkty, które sam kupiłem i jestem z nich zadowolony.

Podsumowując – Reklama na samochodzie

Samochód można bardzo fajnie wykorzystać przy jednocześnie dość niskim koszcie.

Niestety skuteczność czasami jest ciężka do zmierzenia, ale według mnie zawsze warto. A tym bardziej, jeśli używasz innych form zdobywania klientów
(np. takich opisanych w tym wpisie: Jak zarobić 1300 zł w 72h z samych masaży?)

Masz już reklamę na swoim samochodzie? Pochwal się! Wstaw zdjęcie w komentarzu lub wyślij mi na Facebooku w wiadomości prywatnej

5 1 vote
Article Rating

Hej! Jeśli uważasz tę treść za wartościową, postaw mi kawę.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

A może chcesz dołączyć do Klubu Masażystów i stać się częścią społeczności Biznesu Masażysty? (DARMOWY DOSTĘP)

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Ja Cię lubię, a Ty mnie?

0
Chciałbym poznać Twoje zdanie, skomentuj artykułx

Podaj mi swój email, bym wiedział, gdzie mam Ci wysłać 7 strategii.

Dane przetwarzane są w celu obsługi newslettera przez Karola Sobczyka na zasadach opisanych w polityce prywatności oraz w regulaminie, które akceptujesz klikając pomarańczowy przycisk. W każdej chwili możesz zrezygnować z newslettera.

Jeżeli nie chcesz zapisywać się do newslettera, możesz kupić Ebook o 7 strategiach za 47 zł brutto, pisząc do mnie na adres kontakt@biznesmasazysty.pl

Hej, zaczekaj!

Masz już swój Starter Masażysty – bezpłatną „wyprawkę”, którą przygotowałem dla masażystów?

Chcesz poznać
7 prostych strategii,
dzięki którym Twój klient
wróci do Ciebie na masaż?